η καθημερινή σας ενημέρωση για την Δυτική Μακεδονία
myWest - Ενημέρωση Δυτικής Μακεδονίας

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ-ΟΔΗΓΟΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ THΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΚΟΡΔΩΣΗ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ-ΟΔΗΓΟΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ

 ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ..

 Μια συνηθισμένη λέξη που έχει τη δυνατότητα  να προκαλέσει  πληθώρα αρνητικών σκέψεων και αντιδράσεων. Από πολύ μικρή ηλικία έχουμε έρθει αμέτρητες φορές σε επαφή με την εξεταστική διαδικασία για τον έλεγχο της απόδοσης μας. Οι αντιδράσεις ποικίλουν, καθώς οι περισσότεροι έχουν άγχος μήπως αποτύχουν, μήπως απογοητεύσουν τους γονείς τους και τους κοροϊδεύουν οι φίλοι τους. Καταλαβαίνουμε ότι η κυριαρχία του μήπως και της αμφιβολίας είναι καταλυτικοί στην εξεταστική περίοδο. Με το πέρασμα των χρόνων, η αγωνία εντείνεται με τις πανελλαδικές, καθώς κρίνεται η εισαγωγή των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η πλειοψηφία των εξεταζομένων αισθάνεται τρομερή πίεση για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις ολοένα και αυξανόμενες απαιτήσεις του σχολείου, των φροντιστηριακών μαθημάτων, με αποτέλεσμα την ψυχική και σωματική τους εξόντωση. Ο ελεύθερος χρόνος μειώνεται αλλά το άγχος αυξάνεται. Κυκεώνας σκέψεων δίχως τελειωμό που οδηγούν σε πανικό.. Ζαλάδες, συνεχής υπερένταση, στομαχικές διαταραχές, αϋπνία, λιποθυμίες, είναι μερικές επιπτώσεις της παραπάνω συναισθηματικής υπερδιέγερσης.

Λένε ότι είμαστε ότι σκεφτόμαστε. Ένας άνθρωπος σε οποιαδήποτε φάση της ζωής του, όταν διακατέχεται συνεχώς από καταστροφολογικές σκέψεις τύπου « είμαι καταδικασμένος να αποτύχω, δεν είμαι άξιος να πετύχω» το μόνο σίγουρο είναι πως θα αποτύχει παταγωδώς.  Ο χειρότερος εχθρός του στην προκειμένη περίπτωση είναι ο ίδιος του ο εαυτός.

Υπάρχουν ορισμένοι παράγοντες εκτός του σχολείου και της εκπαιδευτικής κοινότητας  που ενισχύουν το παραπάνω φαινόμενο. Ένας από τους κυριότερους είναι η οικογένεια. Έχουμε διαπιστώσει ότι ορισμένοι γονείς επιβάλλουν κάποια απωθημένα καθώς και τα όνειρά τους στα παιδιά.  Το αποτέλεσμα είναι  μη θέλοντας να ντροπιάσουν την οικογένεια τους, ενστερνίζονται τα θέλω και τις προσδοκίες των γονιών τους παραγκωνίζοντας τα δικά τους και το τι πραγματικά λαχταρούν να πραγματοποιήσουν στη ζωή τους. Έτσι το αίσθημα της αγωνίας γιγαντώνεται. Την πρωτοκαθεδρία στη ζωή τους στο σπίτι παίρνει ο φόβος . Τρέμουν να σκεφτούν πως θα αντιδράσει η οικογένειά τους σε περίπτωση αποτυχίας. Έτσι προσπαθούν υπερβολικά σε εξαντλητικό βαθμό που  οδηγούνται σε πνευματική κόπωση. Δεν είναι απίθανο να εμφανιστούν διάφοροι τύποι αγχωδών διαταραχών όπως οι κρίσεις πανικού κλπ.

Ένας ακόμη ανασταλτικός παράγοντας, είναι τα μέσα μαζικής δικτύωσης. Πρόκειται για έναν  φαύλο κύκλο. Αποσπούν και αποπροσανατολίζουν την προσοχή , οδηγώντας τους στη σπατάλη πολύτιμου ελεύθερου χρόνου, αντικαθιστώντας την πραγματική διασκέδαση σε ώρες ατελείωτες μπροστά σε έναν υπολογιστή ή ενός Smartphone. Η ψυχική ισορροπία άμεσα διαταράσσεται καθώς το άτομο δεν κάνει ουσιαστικό διάλειμμα από την ρουτίνα του διαβάσματος. Όταν συνειδητοποιεί το παραπάνω συνήθως είναι αργά. Επομένως απογοητεύεται, γιατί νιώθει ότι έχασε το νόημα της ουσιαστικής ξεκούρασης. ( πχ έλλειψη ύπνου).

Σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Σχεδόν κάθε χρόνο βρισκόμαστε αυτόπτες μάρτυρες στο παραλήρημα διαφόρων  «ειδημόνων» στα τηλεοπτικά παράθυρα που μαντεύουν τα πιθανά θέματα και να τα λύνουν, συμβουλεύοντας  παράλληλα τα παιδιά στο τι πρέπει κατά τη γνώμη τους, να προσέχουν στην ποσότητα και στην ποιότητα του διάβασμά τους, στο φαγητό τους, στον ύπνο τους,  στο κάθε πότε πρέπει να κάνουν διάλειμμα και να ξεκουράζονται, λησμονώντας το σημαντικότερο..ότι ο καθένας είναι διαφορετικός και λειτούργει με μοναδικό τρόπο. Συνέπεια της παραπάνω κατάστασης, είναι ο πανικός που διαχέεται, διότι οι μαθητές, όντας ήδη φορτισμένοι συναισθηματικά, πείθονται ότι ίσως κάτι δεν πάει καλά με τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τις εξετάσεις, το πόσο καλά έχουν προετοιμαστεί και άμα είναι φυσιολογικοί που συμπεριφέρονται με διαφορετικό τρόπο από αυτόν που αποτελεί «πρότυπο» σύμφωνα με τη γνώμη των «ειδικών».

Το ζητούμενο είναι να κατανοηθεί το ότι οι πανελλαδικές  είναι ένα μέρος της ζωής που πρέπει να διαβούν όλοι αλλά ο καθένας με τον τρόπο που μπορεί. Αποτελούν μια ευκαιρία μέσα από την οποία θα δοκιμαστούν οι δυνάμεις και οι στόχοι τους. Αγνοώντας τα θέλω των υπολοίπων και προτάσσοντας τα δικά τους, μαθαίνουν να οργανώνονται, να ασκούν αυτοκριτική και  να ρισκάρουν. Απομυθοποιώντας τη σημασία της λέξης «εξετάσεις» ακόμη και στην περίπτωση αποτυχίας, θα αποκομίσουν εμπειρία, γνώσεις, δεξιότητες και πείσμα να μην τα παρατήσουν, αλλά να προσπαθήσουν περισσότερο την επόμενη φορά διότι θα γνωρίζουν πλέον καλύτερα που έκαναν λάθος.

Το εκπαιδευτικό σύστημα έχει αποτύχει παταγωδώς διότι προωθεί την απομνημόνευση, τον ανταγωνισμό και καλλιεργεί τον πανικό, δίνοντας ελάχιστη σημασία στην ανάπτυξη γνωστικών και κριτικών δυνατοτήτων των ατόμων. Μετέτρεψε  τη διαδικασία του διαβάσματος σε  αγγαρεία και την προετοιμασία των εξετάσεων σε Γολγοθά . Μετά το πέρας της εξεταστικής διαδικασίας τη θέση του άγχους παίρνει η λήθη. Κανένας δεν θυμάται απολύτως τίποτα.

Αυτό που όλοι έχουμε τη δυνατότητα να εφαρμόσουμε, γονείς, καθηγητές, νεολαία και  κοινωνικό σύνολο, είναι να στηρίζουμε συνεχώς τη νέα γενιά να ακολουθεί τα όνειρα της, να μην τα παρατάει ποτέ διότι η ζωή είναι μια σειρά δοκιμασιών, διακυμάνσεων και πρέπει να μάθουμε να προσαρμοζόμαστε συνεχώς στα νέα δεδομένα που προκύπτουν κάθε μέρα. Τα πάντα ρει όπως είπε ο Ηράκλειτος.

Οι άνθρωποι που αξίζουν θα έχουν πληθώρα ευκαιριών να το αποδείξουν, οι εξετάσεις του σχολείο είναι απλώς μια ευκαιρία, δεν είναι ολόκληρη η ζωή τους από τις οποίες θα κριθεί άμα αξίζουν ως μελλοντικοί επιστήμονες, ως ολοκληρωμένοι άνθρωποι με παιδεία.

 ΚΟΡΔΩΣΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

Σχετικά άρθρα
Χορηγοί


Κοινωνία
Μείνετε ενημερωμένοι...

ή ακολουθήστε μας στα
General Manager
Σκηνοθέτης
Εικονολήπτης
Δημοσιογράφοι
Χορηγοί